Thursday, October 29, 2009

Tentang Viva...

Pn.Amy : Lafazkan dengan satu nafas!
Aku : Since hari raya hari tu!! (menangis)
Pn.Umi : Kenapa dengan hari raya hari 2?
Aku : (Terdiam dan mengalirkan air mata)
Pn.Amy : Lafazkan dengan satu nafaz!!!

Begitulah yang terjadi kepada aku pada hari yang penting bagi semua pelajar Diploma Teater Seni Lakon semester enam, pada 28 Oktober lepas.. Semestinya aku tidak akan melupakan peristiwa itu selain dari showcase kami.. kerana.. Itulah kali pertamanya aku mengalirkan air mata di hadapan pensyarah-pensyarah secara peribadinya...

Aku gagal menahan cecair permata itu daripada mengalir keluar dari bergenang.. Aku sudah tidak mampu menahan kesayuan yang mengasak-ngasak dalam dada ini.. Kata-kata serta cara Pn.Amy bertanya ketika itu seolah-olah beliau mampu membaca hati dan memerhati apa yang telah aku lalui sepanjang semester ini...Aku sayangkan Pn.Amy.. Beliau sangat memahami para pelajarnya..

Segalanya bermula dari kelewatan aku hadir ke sesi Viva yang sepatutnya aku ialah orang yang pertama sekali di temu duga.. Namun oleh kerana daripada kesilapan diri sendiri, aku telah lewat tiba dari waktu yang sepatutnya.. Aku telah muncul pada waktu tengah harinya dan merupakan orang yang terakhir ditemu duga..

Bukan aku sengaja melengah-lengahkan waktu, tetapi banyak perkara yang tidak sepatutnya aku fikirkan telah membebani diri daripada melangsaikan tugasan dengan segera.. Ya.. Aku tahu..tidak sepatutnya aku terlalu mengikutkan perasaan sendiri sehingga memberi kesan buruk kepada diri sendiri...

Setelah teresak-esak mengalirkan air mata.. Setelah diasak-asak dengan pelbagai soalan yang menyentuh hati... Akhirnya aku berhenti dari mengalirkan air mata.. Kini aku dipuji-puji pula oleh pensyarah-pensyarah ketika itu.. Pn.Amy, Pn.Umi dan En.Mazli... Mereka meluahkan segala yang mereka lihat dari segi kebaikan dan keburukan diri aku.. Terharu dan agak malu juga dibuatnya..

Bukan aku mengharapkan puji-pujian mereka itu.. Bukan sengaja aku mengalirkan air mata meminta ihsan... Tetapi itulah yang sejujurnya aku lakukan dan terjadi kepada aku pada hari tersebut.. Debaran.. Ketakutan.. Tangisan.. Kesayuan dan macam-macam rasa dan perasaan..

Sememangnya tidak akan aku lupakan hari itu.. Pertama kalinya aku menangis di hadapan pensyarah... Malu.. Terharu..Arghh.. Macam-macam yang dirasa!! Terima Kasih kepada rakan-rakan yang memberikan kata-kata semangat dan pertolongan.. Terima kasih juga kepada si dia yang disayangi di atas rasa bahagia yang diberi sejak kebelakangan ini... Terima kasih kepada Pn.Amy dan Pn.Umi..tidak lupa juga En.Mazli..

Viva..kenangan ini tidak mungkin aku lupai...


No comments:

Post a Comment