Saturday, October 10, 2009

Tentang Kesuraman...

Baru saja aku melalui sidang media untuk showcase teater pagi tadi... Hati ini lega... terharu.. dan tenang rasanya.. Malah tercalit juga kegembiraan... Ianya disebabkan hari-hari yang berjarah itu akan tiba dan semakin hampir.. Showcase.. Lingkaran Kapur... Alhamdulillah.. Aku melakukan persembahan yang membanggakan rakan-rakan sekelas dan rakan-rakan seSepatu Ilham.. Kesyukuran tidak terhingga aku ucapkan.. Akan aku terus berdoa dan berusaha dengan sepunuh hati untuk showcase kami.. dan berharap ianya akan membuahkan kecemerlangan dan sejarah yang tidak mungkin dilupakan... InsyaAllah...

Namun.. Hati aku kini suram dengan perlahan-lahan... Mengenangkan si dia yang aku sayangi.. Seseorang yang aku ingati hampir sepanjang hariku sehingga hendak tidur malam... Si dia yang aku cintai... Aku terlalu menyayanginya... Teramat menyayangi dan memerlukannya.. kerana dia kekuatanku selain sahabat-sahabat sejatiku... Namun.. apa yang telah berlaku selama ini membuatkan aku dan dia sering hidup dalam tekanan yang membebankan.. Membebankan si dia.. Membabankan aku sendiri.. Sudah jerih.. sudah lelah.. sudah termengah kami mencuba dan terus mencuba untuk jadi yang terbaik antara satu sama lain... Tetapi sering menghampakan.. Mengapa??.. Aku dan dia sudah buntu membicarakannya.. Haihhh.. Sakit rasanya tidak terkendong lagi.. Aku tahu yang dia menyayangi aku.. Tetapi sejauh mana dan sedalam mana sayangnya terhadap aku, tidak mampu aku fikirkan lagi... Sudah jenuh memikir.. dan kadang-kala kejenuhan itu merampas waktu tidur malamku.. merampas selera untuk menjamah makanan...

Kini.. hanya tinggal empat hari kami bakal menyambut ulang tahun yang ke tiga bulan.. Ya... Aku sedar.. dalam tempoh yang sebegitu mentah ini, belum cukup untuk kami mengenali antara satu sama lain dengan lebih mendalam... Haih.. Sudah berkali-kali kata perpisahan meremukkan hati.. dan sudah berkali-kali ikatan ini dicantumkan kembali... Kadang kala, hati ini mahu melepaskan dia terbang bebas di alam keremajaannya.. kerana sering terbeban oleh kerana diri ini.. Namun aku umpama bernafas dalam air yang menyesakkan.. Aku tariknya kembali.. Begitu juga si dia.. menarik aku kembali kepangkuan.. kerana masih saling menyayangi..

Dan saat ini.. sekiranya kata perpisahan itu adalah tulah yang harus aku patuhi... aku terima... aku terima!!!! Walaupun aku akan mati kesesakan bernafas dalam lautan penyeksaan.. Biarlah dia mendapatkan kembali kebebasan yang sudah berbulan dirampas... Aku yakin.. dia akan lega dan gembira dengan itu... Terima kasih untuk segalanya... Kadang kala, terfikir aku.. Andai dapat aku putarkan semula masa lalu.. Akan ku tahan hati ini daripada menyintai dirinya... Tidak akan ku layan si dia ketika cuba mengetuk pintu hatiku dulu.. Namun.. kini segalanya membubur.. sudah kelewatan.. Masa terus ke depan dan tidak akan memungkir fitrahnya...

Aku tahu bahawa dia dilanda dilema... Hendak aku ditinggalnya, namun bahana akan menimpa dirinya... Namun jika terus bersama, seksa merantai hati dan hidupnya... Sayang.. tidak mengapa.. Kini.. Kau ambilah semula kebebasan mu.. Raih la kembali keseronokan alam remaja mu di menara ilmu ini... Lepaskanlah jika sudah menyeksakan.. Jangan kau pendam lagi kesakitan mu.. Kau tidak akan dilema lagi untuk kali yang ini.. kerana aku sudah mengerti apa yang kau cari dalam hubungan ini.. Aku reda dan rela melepaskan mu jika itu yang kau impikan.............

No comments:

Post a Comment