Wednesday, September 23, 2009

Tentang Benci dan Sayang..

Seperti yang telah aku sangkakan sebelum pulang beraya ke kampung halaman.. Tidak sanggup untuk aku melihat dan merasa lagi kesuraman dan kesakitan itu.. Sudah dua tahun berturut-turut.. dan Aidilfitri tahun ini, sudah kali yang ketiga!!!

Dia tidak juga muncul-muncul pada hari raya pertama.. Dia yang merupakan ketua keluarga, tidak lansung menunjukkan muka di hari raya pertama itu.. Walaupun sudah berkali-kali aku menghubunginya sejak malam raya lagi, namun dia masih tidak juga muncul sehingga malam hari raya kedua.. Membuat aku sebagai anak yang dari jauh pulang tertunggu-tunggu di pagi raya.. Penantian aku meleret hingga ke malamnya..dan sehingga aku hendak pulang semula ke ibu kota, dia masih tidak muncul menunujukkan muka!! Sebaliknya bergembira dan berbahagia bersama-sama isteri baru dan anak-anak tiri tercinta!!
Kasihan mama dan adik lelaki aku itu.. Menanti dan berharap kemeriahan daripada insan bernama suami dan bapa di pagi raya..

Biadap sungguh bapa yang seperti ini..

Aku bukan sahaja tidak dapat mencium tangan insan yang bergelar bapa, malah tidak dapat menatap wajah insan yang aku sayangi itu di pagi raya..
Rasa sayang bertukar benci kepadanya.. Namun aku rindukan si ayah.. Ingin aku mengucup pipinya,..Ingin aku memohon maaf dan mencium tangannya di pagi raya pertama..Namun angan-angan itu hancur tak semena-mena
..
Tidak mengapa.. Dia sudah tua.. Tidak perlu aku ingatkan kepadanya.. Dia mampu berfikir sendiri.. Anak-anaknya inilah nanti yang akan mendoakannya di saat dia dikafankan.. Namun jika sudah ini yang dilakukan kepada aku.. Maaf... Biarkanlah saja anak-analk tirinya yang mengirimkan doa kelak..

Ayah.. Abang rindukan ayah.. Tapi rupa-rupanya anak-anak tiri dan isteri baru yang menjadi keutamaanmu sejak dua tahun berturut-turut.. Maka.. RINDU DAN SAYANG INI BUKAN LAGI UNTUK MU AYAH..

2 comments:

  1. izmir..
    sedih fyra baca sampai menangis..
    izmir janganlah sedih2 taw..
    kita semua ada untuk izmir.
    kalau izmir perlukan kita semua, kita semua sanggup tlg izmir tau...

    kawan adalah untuk selamanya.
    dunia dan akhirat..

    ReplyDelete
  2. Thanks syg..
    you ni sangat baik la fyra..Untung farhan adew kawan macam you..And now,im so glad and greatfull to have a friend like you..
    Thanks dear..
    its clear..you lebih concern thadap i berbanding orang yang sepatutnya..urm..
    love u fyra!!
    ;]

    ReplyDelete