Thursday, September 17, 2009

Tentang Kesunyian dan Lebaran

Kemeriahan makin dirasai untuk menyambut lebaran yang bakal tiba hanya dua hari sahaja lagi.. Aku lihat dan ku dengar juga semakin riuh rendah kedengran lagu-lagu raya di sana sini... Esok.. Esok aku pula yang akan meninggalkan buat sekitika Puncak Perdana untuk pulang ke Malaka, setelah berpuluh-puluh rakan-rakan lain meninggalkan Puncak dengan beg-beg besar untuk pulang ke desa menyambut lebaran bersama-sama yang dirindui...keluarga..
Haih.. Kemeriahan yang aku lihat, tidak pula aku rasa di hati ini.. Bukan kerana tidak seoronok untuk menyambut lebaran.. Namun melihat keadaan keluarga aku yang entah ke mana, tidak sampai hati untuk aku terus memerhati dan memerhati onak yang melanda mereka.. Mama.. adik.. ayah.. dan aku... Tidak sanggup aku untuk merasa dan terus melihat itu semua lagi..
Kemeriahan dan kebahagiaan di hari lebaran telah ghaib sejak dua tahun lepas.. Salah siapa, sukar untuk dijawab.. Mungkin salah si ayah.. mungkin juga si ibu.. atau inilah yang dikatakan..Takdir Tuhan.. Qada' dan Qadar..
Ya... Aku terima.. Walupun mataku tidak mampu lagi melihat dan menangis.. Hatiku tidak mampu lagi merasa dan melawan.. Tanganku tidak mampu lagi berusaha.. Mindaku tidak lagi memikirkan jalan penghujungnya..
Sunyi lebaran ini sudah dua tahun dirasai.. dan kali ini bakal tahun yang ketiga..
Namun begitu.. Mama.. Ayah.. Along... Ayu dan Al... Abang minta ampun dan maaf buat segala salah dan silap abang.. Halalkan makan dan minum abang.. Doakan kita semua temui dan peroleh kembali kebahagiaan dan kemeriahan buat lebaran tahun-tahun akan datang.. Jika bukan lebaran tahun ini.. Tapi lebaran tahun akan datang... Amin...

2 comments:

  1. izmir =)
    jangan sedih2..
    setiap masalah ada jalan penyelesaiannya..
    jangan risau ye..

    ReplyDelete
  2. thnkz fyra 4 d encouragement..really appreciate..thnkz 4 d concern honey..
    =]

    ReplyDelete